NFT-blog

Voor alle informatie over NFT’s 

Wat is een crypto Airdrop? Complete uitleg over Airdrops

crypto Airdrop

Wat is een crypto Airdrop?

Een crypto Airdrop is een methode om bepaalde crypto-tokens of NFT’s aan gebruikers of potentiële gebruikers te distribueren. Airdrops worden daarom vaak gebruikt om hype rond een project te genereren, een community te creëren en/of gebruikers te belonen voor bepaald gedrag (bijvoorbeeld het bewaren van een andere crypto). Het lanceren van een crypto of NFT Airdrop is populair bij zowel grote als kleine projecten. Sommige overheidsinstanties frezen wel dat Airdrops zich niet houden aan de belastingwetten.

Voor elk project is het van essentieel belang om vermogen en gebruikers aan te trekken. Dit is ook zo binnen de crypto-wereld. Maar crypto-projecten hebben een uniek voordeel. Blockchain-projecten kunnen namelijk hun eigen tokens maken en deze gebruiken om mensen aan te moedigen om hun producten te gaan gebruiken. Een van de belangrijkste manieren waarop projecten dit doen, is via een techniek genaamd de crypto airdrop.

 

Waarvoor wordt een crypto Airdrop gebruikt?

Een Airdrop kan verschillende doelen hebben. Hieronder vind je de belangrijkste en meest voorkomende doelen op een rij:

  • Het belonen van trouwe klanten
  • Genereren van hype rondom een project
  • Identificeren van  potentiële klanten die openstaan ​​voor nieuwe producten of diensten
  • Om DAO’s te maken door eigendom en verantwoordelijkheden over te dragen van een kernteam naar zijn gedecentraliseerde gebruikers. Klik hier om meer te lezen over DAO’s.
  • Het stimuleren van gebruikers om bepaalde taken uit te voeren die het project helpen groeien. Bijvoorbeeld door het delen van posts op sociale media of het aanmaken van een account op een platform.

 

Hoe werkt een crypto Airdrop?

Er zijn twee verschillende soorten Airdrops:

Aangekondigde Airdrop: Dit zijn airdrops met een vaste datum en tijd voor de distributie van de tokens. Dit om hype te genereren onder de crypto-gemeenschap. Deze Airdrops hebben meestal specifieke taken die gebruikers moeten uitvoeren om in aanmerking te komen.

Onaangekondigde Airdrop: Tijdens deze airdrops worden er door de eigenaar van het team wallet-adressen uitgekozen. Deze wallet-adressen krijgen tokens gestort zonder dat de gebruiker weet waar ze vandaan komen. Dit om gebruikers te verrassen.

 

Hoe weet je wanneer een crypto Airdrop is?

Er is zijn ondertussen tal van forums opgericht ​​om mensen te helpen ontdekken hoe ze aan een crypto of NFT Airdrop kunnen deelnemen. Een voorbeeld hiervan is airdrops.io. Daarnaast gebruiken bedrijven ook vaak hun eigen kanalen zoals Telegram om gebruikers te informeren over aanstaande drops.

 

Wie maken er gebruik van Airdrops?

Het is populair voor zowel grote als kleine projecten. Hieronder enkele voorbeelden:

  • Dfinity, een smart contract blockchain-project, gaf in totaal $ 35 miljoen aan tokens weg in een airdrop.
  • Binance, een van de grootste crypto-platformen van de wereld, gebruikte de techniek in 2017 om de naamsbekendheid van het platform te vergroten. 
  • In 2020 heeft de gedecentraliseerde exchange genaamd Uniswap UNI-tokens gemaakt en gedistribueerd naar iedereen die de service had gebruikt. Het doel was om het DEX-protocol te decentraliseren. 

Wist je dat?

Toen Uniswap in september 2020 400 UNI-tokens naar elk aangesloten adres stuurde, werden de tokens gewaardeerd tussen $ 3 en $ 4. Op hun hoogtepunt, in mei 2021, zijn ze voor bijna $ 45 verkocht.

 

Nadelen van airdrops

Naast de voordelen van een airdrop, heeft het uitdelen van tokens ook nadelen. Hieronder enkele nadelen van een crypto-airdrop:

  • Sommige critici zeggen dat het willekeurig uitdelen van tokens weinig bijdraagt ​​aan een actieve gemeenschap. Zo hebben zij het gevoel dat mensen niet om de projecten geven, maar alleen tokens willen zodat ze die kunnen inwisselen voor geld. 
  • Veel ontvangers van airdrops houden tokens vast en doen weinig om het netwerk te onderhouden en te laten groeien. Dit heeft nadelen voor het project.

 

De toekomst

Airdrops is een steeds populairdere vorm van marketing geworden voor blockchain-projecten en daarbij ook voor projecten die op weg zijn om DAO’s te worden. Aankomende regelgevingen zouden het echter moeilijk kunnen maken voor projecten om airdrops aan te bieden.

De industrie lijkt af te streven op een meer weloverwogen benadering van het distribueren van tokens. Maar voorlopig blijft de populariteit van airdrops nog bestaan.

Deel dit bericht via:

Gerelateerde artikelen